Příloha Českotřebovského deníku

                                                      K problematice rozpočtu města 

Téma rozpočet města ale i státu je každoročně sledované a především velmi veřejné.


Metodiku tvorby rozpočtu JE NUTNÉ upřesnit
Výběr položek zařazených do rozpočtu je rozhodnutí tvůrce rozpočtu, tedy radniční koalice, ostatní mohou doporučovat, namítat, připomínkovat (zpravidla ovšem jednotlivé položky), ale politickou odpovědnost za celou strukturu rozpočtu má především  radniční koalice 3PK + ODS.  Ukázalo se to letos při jednání na zastupitelstvu dne 14. prosince, kdy bylo ke struktuře rozpočtu předneseno stanovisko Koalice pro Českou Třebovou (viz video).
Zde bylo upozornění na to, že vytvořený rozpočet  je v řadě případů nejen nepřesný, ale vlastně účelově upravený a v řadě případů v kapitole pro opravy a investice je místo skutečně potřebné částky uvedena řekněme "symbolická  hodnota"  100 tisíc korun. Pro  zastupitele má znamenat, že se s investicí počítá a že s hodnotu investice si rada města ještě dodatečně zvýší tak, jak potřebuje.  Jak moc se ovšem zastupitelé (ale ani občané) dopředu nedovědí. A tak schvalují "zajíce v pytli", který může stát  třeba i řadu milionů korun. Kdyby to věděli dopředu, tak by částku neodsouhlasili.
Nyní byl schválen již třetí rozpočet tvořený současným vedením města, můžeme je porovnávat. Přestože se situace trochu uklidňuje, těchto "stotisícových zajíců v pytli"  je nyní mezi položkami méně než dřív, tak stále tato metoda přetrvává a po diskuzi na prosincovém jednání zastupitelstva je jasné, že ji současné vedení města nechce opustit.
Co s tím?
Než budeme hledat řešení, nalistujme si zákon 250/2000Sb o hospodaření samosprávných územních celků a všimněme si té části,. která se této problematice věnuje. Zaměřme se na to, jak se mají provádět změny rozpočtu.
O změnách rozpočtu píše §16 zákona 250/2000Sb takto:
(1) Rozpočet může být po jeho schválení změněn z důvodu
a) změny v organizaci hospodářství financovaného rozpočtem (organizační změny),
b) změny právních předpisů ovlivňujících výši rozpočtovaných příjmů nebo výdajů (metodické změny); patří mezi ně také cenové změny ovlivněné změnami právní úpravy regulovaných cen, nebo
c) změny objektivně působících skutečností ovlivňujících plnění rozpočtu příjmů či výdajů (věcné změny).
ZDE SE ZASTAVME: DEJME SI MODELOVÝ PŘÍKLAD "VELKÁ ZASEDACÍ SÍŇ MĚÚ" - ROZPOČTOVÁ CENA 100 TISÍC KČ, PO ROZPOČTOVÝCH OPATŘENÍCH 3 000 000 KČ
Hledejme, čím mohlo být provedené rozpočtové opatření zdůvodněné. A důvod ve výše uvedených řádcích nenajdeme! Vyloučíme a)  i b) a musíme vyloučit i c), neboť k žádné změně objektivně působících skutečností nedošlo. S tak velkou potřebou změny se přitom kalkulovalo v radě města od začátku, při tvorbě rozpočtu byli zastupitelé (ale i občané) uvedeni v omyl, byl to faul, který nemá v zákoně oporu! Takový postup  přece nelze obhájit! Podobně bychom mohli dávat jiné modelové příklady... (Další odstavce zákona již jen popisují způsob jak změnu rozpočtu vyřešit.)
Výše je ukázáno, že vymyšlené, schválně podhodnocené údaje do rozpočtu nepatří a že pro jejich dodatečné nezdůvodněné úpravy nemá text zákona pochopení. (Navíc je takové rozpočtové opatření schváleno jen v neúplné osmičlenné radě města). Rozpočet byl tedy připraven špatně, stejně jako ten loňský a předloňský. Měl obsahovat věcně správné hodnoty zařazených položek, které jsou známy. Rozpočtová opatření nechť se řeší pokud se mění kalkulace investic, po zakázkovém řízení atd...)  To jsou ty "objektivně působící skutečnosti ovlivňující plnění rozpočtu", jak se o nic píše v bodě c) prvního odstavce §16 zákona 250/2000Sb.
Tím se vracím k výše položené otázce "Co s tím?"
Moje odpověď je následující. Současný postup je podle výše provedeného rozboru zneužitím dikce zákona, který realizuje rada města. Je současně kritizováno opozicí, které se tento postup nelíbí. Přitom pravomoc realizovat radě města rozpočtová opatření předalo zastupitelstvo města svým  usnesením v prosinci  2022. Nezbývá tedy, než oficiálně záležitost projednat ve finančním a kontrolním výboru zastupitelstva a navrhnout nové usnesení, podle kterého bude tento způsob provádění nedůvodných rozpočtových opatření radě města zapovězen a současně bude radě města  nařízeno co nejdříve upravit současný rozpočet města, kde bude vše uvedeno na správnou míru. Myslím, že to musí projít, že radniční koalice nemůže obhajovat něco, co odporuje zákonu o hospodaření samosprávných územních celků.
Radě města by možnost provádět rozpočtová opatření zůstala, ale taková, která jsou v souladu s dikcí § 16 zákona 250/2000Sb. Rada by nadále mohla operativně měnit položky, je-li to zdůvodněno . S takovým řešením by pak jistě byla spokojená i opozice.
Milan Mikolecký 19.12. 2024