Metodiku
tvorby rozpočtu JE NUTNÉ upřesnit
Výběr
položek zařazených do rozpočtu je rozhodnutí tvůrce rozpočtu, tedy
radniční koalice, ostatní mohou doporučovat, namítat, připomínkovat
(zpravidla ovšem jednotlivé položky), ale politickou odpovědnost za celou
strukturu rozpočtu má především radniční koalice 3PK + ODS.
Ukázalo se to letos při jednání na zastupitelstvu dne 14. prosince, kdy
bylo ke struktuře rozpočtu předneseno stanovisko Koalice pro Českou
Třebovou (viz video).
Zde bylo
upozornění na to, že vytvořený rozpočet je v řadě případů nejen
nepřesný, ale vlastně účelově upravený a v řadě případů v kapitole pro
opravy a investice je místo skutečně potřebné částky uvedena řekněme
"symbolická hodnota" 100 tisíc korun. Pro zastupitele má
znamenat, že se s investicí počítá a že s hodnotu investice si rada města
ještě dodatečně zvýší tak, jak potřebuje. Jak moc se ovšem
zastupitelé (ale ani občané) dopředu nedovědí. A tak schvalují "zajíce
v pytli", který může stát třeba i řadu milionů korun. Kdyby to
věděli dopředu, tak by částku neodsouhlasili.
Nyní byl
schválen již třetí rozpočet tvořený současným vedením města, můžeme je
porovnávat. Přestože se situace trochu uklidňuje, těchto "stotisícových
zajíců v pytli" je nyní mezi položkami méně než dřív, tak stále tato
metoda přetrvává a po diskuzi na prosincovém jednání zastupitelstva je
jasné, že ji současné vedení města nechce opustit.
Co s tím?
Než budeme
hledat řešení, nalistujme si zákon 250/2000Sb o hospodaření
samosprávných územních celků a všimněme si té části,. která se této
problematice věnuje.
Zaměřme se na to, jak se mají provádět změny rozpočtu.
O změnách rozpočtu píše §16
zákona 250/2000Sb takto:
(1) Rozpočet
může být po jeho schválení změněn z důvodu
a) změny v
organizaci hospodářství financovaného rozpočtem (organizační změny),
b) změny právních
předpisů ovlivňujících výši rozpočtovaných příjmů nebo výdajů (metodické
změny); patří mezi ně také cenové změny ovlivněné změnami právní úpravy
regulovaných cen, nebo
c) změny
objektivně působících skutečností ovlivňujících plnění rozpočtu příjmů či
výdajů (věcné změny).
ZDE SE ZASTAVME: DEJME SI MODELOVÝ
PŘÍKLAD "VELKÁ ZASEDACÍ SÍŇ MĚÚ" - ROZPOČTOVÁ CENA
100 TISÍC KČ,
PO ROZPOČTOVÝCH OPATŘENÍCH
3 000 000 KČ
Hledejme,
čím mohlo být provedené rozpočtové opatření zdůvodněné. A důvod ve výše
uvedených řádcích nenajdeme! Vyloučíme a) i b) a musíme vyloučit i
c), neboť k žádné změně objektivně působících skutečností nedošlo. S tak velkou potřebou změny se přitom kalkulovalo v radě města od začátku, při
tvorbě rozpočtu byli zastupitelé (ale i občané) uvedeni v omyl, byl to
faul, který nemá v zákoně oporu!
Takový postup přece nelze obhájit! Podobně bychom mohli dávat jiné
modelové příklady... (Další odstavce zákona již jen popisují způsob jak
změnu rozpočtu vyřešit.)
Výše je
ukázáno, že vymyšlené, schválně podhodnocené údaje do rozpočtu nepatří
a že pro jejich dodatečné nezdůvodněné úpravy nemá text zákona pochopení.
(Navíc
je takové rozpočtové opatření schváleno jen v neúplné osmičlenné radě
města). Rozpočet byl tedy připraven špatně, stejně jako ten loňský a
předloňský. Měl obsahovat věcně správné
hodnoty zařazených položek, které jsou známy. Rozpočtová opatření nechť se
řeší pokud se mění kalkulace investic, po zakázkovém řízení atd...) To jsou ty "objektivně působící skutečnosti
ovlivňující plnění rozpočtu", jak se o nic píše v bodě c) prvního odstavce
§16 zákona 250/2000Sb.
Tím se vracím
k výše položené otázce "Co s tím?"
Moje
odpověď je následující. Současný postup je podle výše provedeného
rozboru zneužitím dikce zákona, který realizuje rada města. Je současně
kritizováno opozicí, které se tento postup nelíbí. Přitom pravomoc
realizovat radě města rozpočtová opatření předalo zastupitelstvo města
svým usnesením v prosinci 2022. Nezbývá tedy, než oficiálně
záležitost projednat ve finančním a kontrolním výboru zastupitelstva a
navrhnout nové usnesení, podle kterého bude tento způsob provádění
nedůvodných rozpočtových opatření radě města zapovězen a současně bude
radě města nařízeno co nejdříve upravit současný rozpočet města, kde
bude vše uvedeno na správnou míru. Myslím, že to musí projít, že radniční
koalice nemůže obhajovat něco, co odporuje zákonu o hospodaření
samosprávných územních celků.
Radě města
by možnost provádět rozpočtová opatření zůstala, ale taková, která jsou v
souladu s dikcí § 16 zákona 250/2000Sb. Rada by nadále mohla operativně
měnit položky, je-li to zdůvodněno . S takovým řešením by pak jistě byla
spokojená i opozice.
Milan
Mikolecký 19.12. 2024
|